بهترین فونت های فارسی برای تولید محتوا | مهمترین و تأثیرگذارترین ابزاری که در طراحی و تولید محتوا سبب جذب و ترغیب مخاطب به خواندن محتوا میشود، فونت است. انتخاب نادرست فونت میتواند حتی بهترین طراحی را ضعیف و غیرحرفهای نشان دهد، در حالی که انتخاب صحیح آن تأثیرگذاری و جذابیت محتوا را چند برابر میکند. در این مقاله از سایت عباس وی پی، به بررسی بهترین فونتها متناسب با تولید محتواهای مختلف و اینکه چگونه فونت مناسب محتوای خود را انتخاب کنیم، میپردازیم تا محتوایی جذاب و حرفهای خلق شود.
بهترین فونت های فارسی برای تولید محتوا
هر فونت دنیای مخصوص به خود را دارد و فقط ابزاری برای نوشتن متن نیست، بلکه زبان انتقال حس و پیام شماست. برای مثال، فونتهای رسمی و سازمانی برای محتوای رسمی و برندینگ مناسباند و فونتهای دستنویس حس صمیمیت ایجاد میکنند و بیشتر برای برندهای شخصی کاربرد دارند. همین اصل در مورد فونتهای فانتزی، کلاسیک و دیگر سبکها نیز صدق میکند. به همین دلیل، برای انتخابی هوشمندانه و حرفهای، تلاش میکنیم متناسب با هر پلتفرم، بهترین فونتهای فارسی برای تولید محتوا را معرفی کنیم

4 فونت برتر برای تایپ فارسی در ورد
در هنگام نگارش مقاله، کتاب، نامههای اداری و موارد مشابه، یکی از پرتکرارترین سؤالهایی که ممکن است به ذهن شما برسد این است که چگونه از فونتهای محبوب و پرطرفدار بهدرستی استفاده کنیم. در ادامه، فونتهای رایج و برتر برای تایپ فارسی را بههمراه نکات استفادهی صحیح و اصولی از آنها معرفی میکنیم.
فوت بی نازنین (B Nazanin)
اگر در ورد قصد تهیه گزارش، نامه یا مقاله دارید بی نازنین یکی از پرطرف دارترین فونت هاست دلیل این انتخاب هم خوانا، ساده و ظاهر رسمس آن است.
فونت بی تیتر (B Titr)
این فونت برای عنوان های رسمی و سربرگ ها مناسب است که با ظاهری ضخیم سبب جلب توجه می شود.
بی میترا (B Mitra)
سبک و ظاهر این فونت برای متن های طولانی مناسب می باشد به همین دلیل برای متن های اصلی مقالات و کتاب ها توصیه می شود.
تا هما (T homa)
این فونت برای اسناد دیجیتال بسیار مناسب است. این فونت در همه ی سیستم ها موجود است که ظاهری شفاف و استاندار دارد.
نکته ی مهم: از فونت هایی مانند فونت یاسمین به دلیل زیبایی خاصی که دارد برای نگارش قوانین و نامه نگاری استفاده می شود و همچنین از فونت چمران برای نگارش اخبار نیز استفاده می شود.
بهترین فونت های فارسی برای بنر تبلیغاتی
یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب فونت برای پوستر باید رعایت شود، استفاده از فونتهای بولد و خوانا است؛ فونتهایی که حتی از فاصله دور نیز بهراحتی دیده شوند. در طراحی پوستر بهتر است از دو فونت استفاده شود و برای افزایش خوانایی، به فونتها سایه مناسب داده شود.
در ادامه، ۳ مورد از بهترین و پرطرفدارترین فونتهای مناسب پوستر را معرفی کردهایم. البته در مقالهی بهترین فونت های فارسی برای طراحی پوستر ، فونتهای بیشتری بهصورت کامل معرفی شدهاند.
| فونت مناسب متن | فونت مناسب عنوان | فونت دست نویس | فونت های نمایشی در صورت لزوم |
| ایران سنس | انجمن | هیلدا | سوگند |
| ایران یکان | ایران یکان | لیلا | آوینی |
| کلمه | پینار | قلم | دردانه |
فونت های مناسب برای پاورپوینت کدام است؟
انتخاب فونت برای پاورپوینت یا هر پلتفرم دیگری تا حد زیادی به موضوع محتوا بستگی دارد؛ برای مثال رسمی یا غیررسمی بودن موضوع. اگر هدف از استفاده از پاورپوینت ارائه کتابها، مقالات یا پایاننامهها باشد، از پرطرفدارترین فونتهای مناسب میتوان به بینازنین، لوتوس و میترا اشاره کرد.

بهترین فونت فارسی برای تامنیل یوتیوب
یوتیوب یکی از پرکاربردترین پلتفرمهای تولید محتوا برای تبلیغات است؛ بهطوریکه روزانه میلیونها ویدئو در آن منتشر میشود. یکی از کلیدهای موفقیت و درآمدزایی در این پلتفرم، داشتن کاور (تامنیل) مناسب برای ویدئوهاست. کاربران ابتدا با نگاهی سریع به کاور و عنوان ویدئو تصمیم میگیرند که آن را مشاهده کنند یا خیر.
بنابراین، انتخاب فونت مناسب برای تامنیل نقش بسیار مهمی در افزایش شانس دیدهشدن ویدئو دارد. در زیر به جدید ترین و ترندترین این فونت اشاره شده است و برای آشنایی بیشتر با بهترین گزینهها، به مقاله ۴ فونت برتر برای تامنیل یوتیوب مراجعه کنید.
- فونت بهمن
- فونت فدرا
- فونت گرافیک
- فونت کاغذ

5 تا از بهترین فونت های فارسی برای زیرنویس
زیرنویس نقش مهمی در انتقال سریع پیام دارد و باعث میشود مخاطب حتی بدون صدا هم محتوا را درک کند و تعامل بیشتری با ویدئو یا پست برقرار کند.
- فونت کهربا
- فونت جوان
- فونت یکان بخ
- فونت گرامافون
- فونت فرهنگ

بهترین فونت های فارسی برای اینستاگرام
اینستاگرام بهعنوان یک پلتفرم بصری، فونت یکی از تاثیرگذارترین اجزای طراحی و تولید محتوا محسوب میشود. بسیاری از طراحان حرفهای همواره به دنبال فونتهای ترند و پرکاربرد هستند. در جدول زیر، پرطرفدارترین فونتهای فارسی برای کاور، استوری و حتی متنهای طولانی که قرار است خوانده شوند، معرفی شده است. همچنین، در مقالهی بهترین فونت فارسی برای اینستاگرام به این موضوع بهصورت جامعتر پرداختهایم. برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفاً این مقاله را مطالعه بفرمایید.
| فونت مناسب کاور پست و ریلز | فونت مناسب متن | فونت مناسب استوری |
| تیتر پلاس | ایرانسنس | فونت ری |
| کولاک | ایرانیکان | فونت فدار |
| عنوان | وزیر | فونت پلاس |
| دوران | شبنم | فونت وزیر |
چطور فونت مناسب خودت رو انتخاب کنی؟
در زمان طراحی یک پروژه، یکی از پرتکرارترین سوالها این است که کدام فونت برای این پروژه مناسب است و یا چگونه فونتها را با هم ترکیب کنیم. فونت ابزاری است که پیام محتوا را به مخاطب منتقل میکند و اگر بهدرستی و اصولی انتخاب نشود، ممکن است حس اشتباه یا نادرستی به مخاطب منتقل شود. برای جلوگیری از این مشکل، در ادامه اصول و ترفندهای انتخاب فونت را بررسی کردهایم.
- خوانایی فونت: اولین و مهمترین نکته در انتخاب فونت، خوانا بودن آن است. حتی زیباترین فونتها اگر قابل خواندن نباشند، پیام محتوا به درستی منتقل نمیشود.
- تعداد فونتها: بهتر است در یک پروژه از 2 فونت استفاده شود و نهایتاً 3 فونت به کار گرفته شود تا طراحی شلوغ و نامنظم نشود.
- ایجاد کنتراست: کنتراست فونت میتواند با سایز، رنگ، وزن فونت، استفاده از فونت مکمل یا کشیده کردن برخی حروف ایجاد شود و باعث جذابتر شدن طراحی شود.
- سبک فونت: سبک فونت باید با محتوای پروژه و پیام موردنظر هماهنگ باشد؛ همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، سبک فونت تاثیر زیادی در برداشت مخاطب دارد.
سوالات متداول
- اشتباهات رایج در انتخاب فونت فارسی کدامند؟
بسیاری از طراحان، به خصوص مبتدیها، معمولاً دچار اشتباهاتی مانند استفاده بیش از حد از فونت ها، انتخاب فونت فانتزی برای متنهای طولانی، نادیده گرفتن سبک برند و عدم توجه به خوانایی فونت میشوند، که میتواند تاثیر محتوای طراحی را کاهش دهد.
- بهترین فونت های فارسی برای موبایل کدامند؟
این فونت ها در سایز کوچک هم راحت خوانده می شوند و برای کپشن، استوری و متن طولانی مناسب اند:
- ایرانیکان (IRANYekan)
- ایرانسنس (IRANSans)
- وزیر (Vazirmatn)
- شبنم (Shabnam)
- ساحل (Sahel)
- سلسه مراتب خواندن فونت در تولید محتوا بر چه اساس است؟
با استفاده از فرمول طلایی و وزن فونت میتوان سلسله مراتب و کنتراست متنی ایجاد کرد.
برای این کار:
- اولین متنی که باید خوانده شود (معمولاً عنوان) را تعیین کنید و سایز آن را بر اساس آزمون و خطا مشخص کنید.
- برای ترتیب خواندن محتوای بعدی، سایز عنوان را بر عدد ۱.۶۱۸ تقسیم کنید تا سایز مناسب برای متنهای بعدی به دست آید.
نکته ی مهم: این روش باعث میشود چشم مخاطب بهصورت طبیعی از مهمترین بخش به بخش های بعدی هدایت شود و طراحی شما هماهنگی بصری پیدا کند.




